Søndag den 5. november kl. 21 viste DRK dokumentaren ’Krigsdans’, der går bagom den opsigtsvækkende og Reumert-vindende forestilling ’I Føling’ og portrætterer det unikke møde mellem krigens grufulde virkelighed og teatrets poetiske fantasi.
Jesper kom hjem fra Afghanistan med PTSD, mens Henrik og Martin mistede ben på grund af miner. Ti år senere befandt de sig på Det Kongelige Teater, hvor de sammen med 30 balletdansere skulle skabe en forestilling baseret på egne oplevelser. Det blev en kæmpe udfordring, især for den psykisk skrøbelige Jesper, der i samarbejdet med instruktør Christian Lollike konfronteredes med sin situation.
Instruktøren Marie Brobakke har i sin dokumentar ’Krigsdans’ fulgt de tre veteraner tæt. Hun har haft særlig fokus på Jesper, der på teatret for første gang siden sin udsendelse fik fortalt, hvad der var sket med ham.
-Det var en meget stor oplevelse at være med i stykket. Jeg vidste ikke 100 procent, hvad jeg gik ind til, men pludselig fik jeg mulighed for at få sat ord på, hvad der var sket. Det var en kæmpe sten, der faldt fra mit hjerte, og jeg voksede mentalt og fysisk og blev meget klar over, at der var noget, der skulle på plads, før jeg kom helt ud på den anden side. Jeg havde gået med nogle ting inden i mig i ni år uden at snakke med nogen om det, hvor jeg havde prøvet at klare det selv ved at arbejde 16 timer i døgnet for at undgå at tænke, fortæller Jesper.
Mødet mellem to verdener
Marie Brobakke fik idéen til dokumentaren gennem sin interesse for projektet Danish Wounded Warriors, hvor to balletdanserinder genoptræner sårede veteraner ved hjælp af pilates. Nogle af de samme dansere og veteraner var involveret i teaterstykket, og mødet mellem de to verdener fascinerede Marie Brobakke i en så høj grad, at hun hurtigt gik i dialog med Christian Lollike og Det Kongelige Teater om at følge processen og fortælle historien.
-Jeg ville også lave film om noget, jeg ikke forstår. Og jeg forstår grundlæggende ikke krig og konsekvenserne af krig. Og heller ikke hvorfor det har været så svært for især psykisk sårede veteraner at få den opfølgning, de har haft brug for efter, de har været udsendt. Det er noget både forestillingen og dokumentaren forhåbentlig kan være med til at sætte fokus på, siger Marie Brobakke.
Med kameraet på skulderen filmede Marie Brobakke de tre veteraner næsten hver dag i prøveperioden og fulgte især Jesper så meget som muligt. Allerede første dag, var det tydeligt for hende, at det var Jesper, der havde mest på spil. Derfor stod han tydeligt frem som en hovedperson for hende. I begyndelsen var det overvældende for ham, men de to fandt hurtigt en rytme for samarbejdet, og Jesper gennemgik en kæmpe forandring i de fire uger, Marie Brobakke filmede.
Mistede forfæstet
I årene efter Jespers’ hjemkomst fra Afghanistan ramlede hans verden. Han blev skilt, mistede sin faste bolig og måtte bo rundt omkring, inden han fik midlertidigt ophold på et veteranhjem. Men hans medvirken i stykket åbnede noget op inden i ham, der gjorde, at det blev en meget positiv oplevelse.
-Jeg fik snakket om det hele og fik fortalt min historie foran 30 dansere. Det var svært i starten, men efter min deltagelse fik jeg gå-på-mod til at gøre noget selv, og det gik op for mig, at jeg skulle ud og få mig selv op af stolen. På teatret var der rum og meget interesse for at høre min historie, og ’I Føling’ gav mig et stort skub, siger Jesper.
På søndag skal Jesper igen se Krigsdans. Han glæder sig til at opfriske minderne om den udvikling, han har gennemgået.
-Krigsdans viser mig, hvor jeg var engang, og hvor jeg er nu. Jeg kan selv se, hvor meget der er sket – og jeg må gerne være lidt stolt af mig selv, siger Jesper, der håber at filmen kan være med til at øge fokus på veteraner med PTSD:
-Der skal ikke være én veteran, der skal gå igennem bare halvdelen af det, jeg har gjort. Det er ikke det værd. Den her ensomhed kommer man ikke ud af uden hjælp, slutter Jesper.
Kunst som helingproces
Netop Jespers udvikling og uventede åbenhed omkring sin skade fascinerede Marie Brobakke.
-Veteranerne inspirerede mig med deres mod til at være med i den her forestilling, stå på en scene foran en fyldt sal og fortælle deres historier, uden at have prøvet noget lignende før. Især for Jesper var det en overvindelse hver dag at skulle fortælle om den sværeste periode i hans liv. De turde at være enormt sårbare i processen. Samtidig oplevede jeg, at de tog deres soldatermentalitet med ind på teateret. Når de blev bedt om at danse, uden at det var en del af den oprindelige plan, så hoppede de ud i det. De havde en meget disciplineret og lige til måde, at gå til udfordringerne på. Det er jo den samme arbejdsdisciplin balletdanserne har, og der blev hurtigt vundet respekt og dannet et fællesskab mellem dem.
Instruktør Marie Brobakke håber, at hendes dokumentar kan give seerne et indblik i konsekvenserne af krig for det enkelte menneske og samtidig vise, hvordan kunsten både kan sætte dagsorden og være en del af en helingproces. Både for de medvirkende og publikum.
FAKTA
- ’Krigsdans’ varer 45 min. og blev vist på DRK den 5. november kl. 21.
- Dokumentaren går bagom den Reumert-vindende balletforestilling ’I Føling’, hvor tre skadede danske krigsveteraner og 30 balletdansere fra det Kgl. Teater fortæller veteranernes personlige historier. Stykket blev instrueret af Christian Lollike og koreograferet af Esther Lee Wilkinson. Dokumentarens hovedperson er den PTSD-ramte Jesper, der må mobilisere alle kræfter for at kunne gennemføre de krævende forberedelser til stykket.
- Instruktør: Marie Suul Brobakke. Producer: Jesper Jack. Idé og research: Jeppe Kirk Jørgensen og Marie Suul Brobakke. Klipper: Biel Andrés. Komponist: Peter Kohlmetz Møller. Lyddesign: Bobby Solomon Hess, CosmoTone. Produktionsleder: Freja Delgado. Produceret af: House of Real i samarbejde med Filmværkstedet og DRK.
- Filmen er støttet af Soldaterlegatet.
Skrevet af Marie Tanggaard